KRUTRACET 2006

 
 
Sten Sundström
 
 
Krutracet 2006
 
 

Den 29 april var det dags igen att åka Krutracet, backtävlingen i Dynamitbacken i Uddevalla. Krutracet var, som 2005, avsett för historiska bilar och dessutom kördes en ny klass, ekonomi. Förra Krutracet kördes 6 augusti så det var tätt mellan gångerna. Eftersom tävlingen måste köras som en rally-special, så kunde man köra alla klasser som ingår i historiska rallyn. Codriver var nödvändigt eftersom tävlingen betecknades som rally.

Renault Alpine

I god tid startade förberedelserna med preparering av tävlingsbilarna, inte Porsche som förra året, nu var det mer taksökare och hasplåt som gällde med Bengt Alseds VW1200 -57 och 1500 -67 som objekt. Vi hade lite strul med -57:an, som inte ville starta efter prepareringen, men efter byte av fördelare gick den. Vid transporten upp längs västkusten fick den äldre bilen åka släp efter Bengts Renault Scenic, medan den yngre fick åka efter, med mig vid ratten. Som förra året gästade vi familjen Kennborn i Ljungskile (enligt traditionen, som Bengt uttryckte det, kan det vara tradition efter 1 gång?) och passade på att tillsammans med Douglas Kennborn, Lennart Larsson och Kurt Bertilsson gå igenom vad vi kunde för att vara förberedda inför klassiska Midnattssolsrallyt senare i år.

Volkswagen

Tävlingen gick på grus, nästan 50 bilar deltog, en hel del Volvo som förra året i klassen Volvo original. I övrigt ett flertal SAAB, både 2- och 4-taktare. Vidare ett par VW 1500S, tre Renault 8 Gordini, två Alpine, en BMW 700 och en 2002, en Simca Aronde, en FIAT 2300C, några Opel Ascona mm. Till detta Douglas i sin Porsche -56:a Speedster och ordföranden i MK Trophy, Uno Johansson i en Porsche 912. I år var backen av betydligt högre kvalitet och blev inte så uppkörd som året innan. Ett träningsåk fick man på sig för att kunna hitta uppför backen och eftersom Bengt kört där nyligen nöjde han sig med att vara codriver åt mig. Tiden registrerades ändå på honom, trots att det var jag som körde -67:an. Vid tävlingen turades vi om att vara codriver till varandra i våra respektive bilar så det blev ett himla åkande upp och ner i backen. Till skillnad från förra gången slog det inte i någonstans under, allt förlöpte smärtfritt. Vi körde i regularityklassen, men måste på något sätt ha missat vad som gällde, eftersom vi kom längre ner i resultatlistan än vad vi borde ha gjort efter våra beräkningar.

VW 1500S

Stämningen var god, vi hade roligt och snackade mycket bil både i depån och då vi väntade efter målgång på att få köra ner igen. Under resan hem ville inte -67:an vara med längre utan stannade på motorvägen mitt i Göteborg. Efter kommunicerande per mobiltelefon kom Bengt tillbaka igen och vi hängde den krånglande bilen efter släpet och körde in på en lugn gata i närheten och skiftade bil på släpet. Sen gick det (nästan) som på räls hem. Över huvud taget var både vi och arrangörerna mer avslappnade och gjorde en bättre insats än gången före. Ett trevligt arrangemang som vi tackar för. Hoppas att det återkommer.

Jo, det återkommer, den 28 april 2007.