Taksökare & Hasplåt
 
Taksökare & Hasplåt - Presentationer  
 

Rally-Harry Bengtsson

Bengt Alsed
 
 

Harrys första aktiva kontakt med motorsporten var 1950. Hans far hade en Chevrolet, en förkrigsbil, och den tjuvlånade Harry några lördagskvällar och körde OT-tävlingar med! Chevan var dock inte riktigt rätt bil på de dåliga skogsstigarna. Volkswagen var märket som började skörda lagrar just i OT-cirkusen, och det blev Harrys dröm. Och drömmen gick i uppfyllelse! På ett Barnens Dag-lotteri 1950 vann Harry 5 000 riksdaler och stack genast iväg och handlade sig en VW. Tävlingsdebuten handlade om bilorientering men Harry körde även T-tävlingar. Under 1951 utökades tävlandet och han körde bl. a. Rikspokalen. Dock gick det lite för hastigt och framvagnen fick sig en rejäl tryckare. Tack vare chefen för VW på Scania, Åke Velander, fick Harry den reparerad utan kostnader och Scania fick upp ögonen för Harrys tävlande. Detta innebar att bilen byttes mot en ny 52:a. Antalet tävlingar utökades och framgångarna började komma. År 1954 fick han ett fabriksavtal. Detta innebar att han fick köpa en ny VW till starkt reducerat pris på en 6-månaders växel. Det gick så bra att han också blev erbjuden att köpa en Porsche inför Midnattssolsrallyt 1954. Med den blev han 4:a i klassen. I 1955 års Midnattssolsrally kom han åtta totalt med en VW. Harry körde också hela SM-serien i T, förutom en mängd andra tävlingar och med många framgångar.

1956 blev det stora genombrottsåret för Harry! Det var Midnattssolsrallyt som blev en jättetriumf. Han tog med en Volkswagen hem totalsegern! Harry lyckades dock inte försvara segern år 1957 men åren 1958 och 1959 var han Nordisk mästare i rally. Han deltog också framgångsrikt i T-tävlingarna som tidigare. Under åren 1958-1961 körde Harry det holländska Tulpanrallyt med framskjutna placeringar som följd. Sextiotalets första år resulterade i en tredjeplats i NM i rally. I Midnattssolsrallyt år1962 körde Harry Porsche och blev 2:a totalt. I Jyväskylä blev det klasseger. VW-åkandet trappades emellertid ned. Det var arbetet som tog över när Harry öppnade egen filial i Nacka, för VW och Porsche förstås.

Åren 1963 och 1964 deltog Harry i Monte Carlo-rallyt med VW 1500. Jobbet tog nu alltmera tid och det blev mindre och mindre tävlande. I Midnattssolsrallyt startade Harry med VW, men fick bryta 1963 och blev 5:a i klassen 1964. Därefter upphörde den aktiva karriären men Harry har haft ett flertal återfall. Under 1970-talet har han bl. a. kört Svenska Rallyt med VW K 70 och Golf. 1989 körde han Rally Viking i Norge som jubileumstävling med en Porsche 356. År 1965, 67 år gammal, åkte han Volvo Original-Cup på bana och PRO (Pensionärernas Riksförbund) sponsrade! Till EM-tävlingen på Ring Knutstorp för historiska bilar 1997 lånade han en Ford Capri och vann! Detta gav blodad tand, och när det på hösten annonserades ut tre Mercedes-vagnar från DTM-serien så ringde Harry och ville hyra en bil för ett race. Det blev flera race i Mercedesen under 1998, totalt ytterligare 6-7 lopp. Målsättningen var att klara en 15:e plats totalt, Harry lyckades med detta och dessutom att få sina utlagda pengar tillbaka och återlämna den hyrda bilen oskadad. Än i dag är Harry aktiv och deltar i en del historiska evenemang bl.a. med en replika av den VW han vann Midnattssolsrallyt med 1956.

(Sammanfattning av en längre artikel. Medlemmar kan kostnadsfritt via e-post rekvirera artikeln från T&H)