|
Delar av skådespelargänget |
I månadsskiftet januari-februari var det dags för en ny inspelningsomgång i filmen Rallybrudar. Den här gången skulle det handla om KAK-rallyt och nu var det min röda Porsche 356 som skulle vara med. Vi mötte upp på måndag morgon den 28:e i Örebro, där man skulle börja med att filma några startscener vid slottet.
Efter att ha sammanstrålat med min co-driver Kurt Bertilsson från Jönköping och några av de andra deltagarna på Eurostop i Örebro lastade vi av bilarna och begav oss i karavan till slottet. Karavanen bestod förutom min Porsche 356 av Jörgen Einars P1800, Hans-Åke Söderkvists häftigt vässade Cooper S och Jan-Erik Erikssons underbara långnos Saab Sport. Med var också Citroënen och rallybrudarnas rosa Amason.
|
Start vid Örebro slott. Längst fram Jörgens P 1800 följd av Bobbys 356a. |
Väl uppe vid slottet så skulle bilarna stripas, vilket inte var det enklaste eftersom det blåste häftigt. När stripningen var klar visade det sig att Kurt och jag blivit norrmän! Från och med nu var vi Ole-Ejnar Skofterud och Henning Solheim. Efter att vi gjort några rivstarter på kullerstensbron vid slottet var filmarna nöjda och vi lastade bilarna och drog vidare till Stöllet norr om Torsby i Värmland för de fortsatta inspelningarna
|
Bobbys och Jörgens bilar |
Tidigt på tisdag morgon drog vi iväg till Likenäs folkracebana där dagens tagningar skulle äga rum. För vår del innebar det väldigt lite körande med bilarna eftersom scenariot var ett serviceuppehåll där dramatiken koncentrerades kring ett allvarligt motorproblem på brudarnas Amason.
På onsdagen och torsdagen var det så dags för inspelning av bilarna på två olika fartsträckor. Nu hade ytterligare bilar tillkommit och vi var sammanlagt nio som skulle köra. På torsdagen åkte vi norrut och högre upp till Petter Solbergs träningssträcka. Hur våra tider på sträckan stod sig mot Petter Solbergs har jag ingen aning om och det är jag glad för.
|
Jörgen hoppar! |
Fredagen var ledig dag för oss men på lördagen var det dags för inspelning igen. Nu skulle det filmas hopp med bilarna! Våldsamma diskussioner om var de bästa förutsättningarna fanns bröt ut. Några föreslog t.o.m. Colins Crest men då bleknade fler än jag som tidigt klargjort att jag inte tänkte utsätta min nästan 50 år gamla standardbil för de påfrestningar som ett hopp utgör. Trots allt hoppade vi lite försiktigt med Porschen medan de övriga, inte minst Jörgen, gjorde rejäla hopp med sina bilar, som är byggda för historiskt rally.
|
Brudarna (P-I Walfridsson) hoppar! |
Söndagen var vår sista inspelningsdag. Nu skulle två scener spelas in, dels bilarnas ankomst till målet och dramatiken kring resultattavlan dels målgången och avflaggningen på sista specialsträckan. Om det första finns inte mycket att säga eftersom jag inte får avslöja hur det går utan ni får gå och se filmen som enligt planerna skall ha premiär i oktober i år. När det var dags att spela in avflaggningen på sista sträckan hade det dock börjat skymma vilket inte var något problem för filmarna men för oss som skulle köra, vi såg nästan inte vägen och fick inte ha ljuset tänt! Konturerna försvann och allt blev vitt. Alla överlevde emellertid och efter en veckas inspelningar kunde vi återvända hem med många nya erfarenheter och minnen för livet.
Bobby |